Bel VuurKracht 050 535 15 48

Inmiddels zit ik twee maanden op Clubhouse en ik kan je vertellen dat het redelijk verslavend werkt, maar ook enorm tijdrovend is. In dit artikel deel ik je mijn tips en leg ik uit waarom ik denk dat Clubhouse interessant kan zijn voor jouw organisatie.

WAT IS CLUBHOUSE
Clubhouse is een audio-only app. Waar we bij Facebook filmpjes, foto’s, documenten en tekst kunnen delen, het bij Instagram vooral om goede foto’s gaat en bij Twitter voornamelijk over de tekst, zie je bij Clubhouse niemand maar hoor je ze alleen.
Zo kun je je voorstellen dat ik Clubhouse aan heb als ik in de auto zit, als ik aan het hardlopen ben of terwijl ik werk. Je kunt het vergelijken met een podcast die LIVE is en waar jij zelf ook eventueel zou kunnen spreken.
Binnen de app is het mogelijk om zogenaamde ‘rooms’ aan te maken, vergelijk het met een kamertje waar elkaar kunt spreken. Het gesprek wordt geleid door diegene die op het ‘podium’ staan, zij zijn de room gestart. Als jij virtueel je hand opsteekt en de gespreksleider laat jou toe op het podium kan je ook meepraten.
Daarnaast is het een fijn gegeven dat er sprake is van ephemeral (tijdelijke) content, ofwel: alle gesprekken worden verwijderd.

ALLEEN OP UITNODIGING
Op dit moment is de audio-only app behoorlijk exclusief en op invite-only. Zo krijgt ieder lid invites om te verdelen na interactie op de app. Heb ik een room ‘gehost’ dan krijg ik als beloning invites om anderen geïnteresseerden uit te nodigen. Strategisch, want zo ontwikkel je direct schaarste. De app is helaas alleen toegankelijk voor iPhonegebruikers. Mocht je nog geen invite hebben, dan kan je wel de app alvast downloaden en je gebruikersnaam veiligstellen.
Mocht je dan nog steeds geen uitnodiging hebben, dan zijn er genoeg Facebookgroepen en # op Twitter om er één te bemachtigen. Denk aan #Clubhouseinvite of #Clubhouse. Overigens gaat deze exclusiviteit er uiteraard af, maar nu in de bètafase schalen ze rustig op.

WELKE KANSEN BIEDT CLUBHOUSE
Momenteel pionieren er veel ondernemers en marketeers op Clubhouse. Het is een mooi platform om kennis te delen, onderzoek uit te voeren, te netwerken, maar ook om het gewoon gezellig te hebben, want dat missen we nu we door pandemie beperkt zijn in onze sociale contacten.
Meestal zie je aan de titel van de room wel waar de kamer over gaat. Zo open ik op donderdagavond rond 20:00 vaak een room over de Noorderlijke Arbeidsmarkt, maar zijn er ook rooms over Balans, Internationaliseren & Coronamaatregelen.
Doordat het audio-only gesprekken zijn levert dit heel authentieke gesprekken op en daarmee een kans voor ondernemers. Zeker in dit vroege stadium is het mogelijk om snel een groot publiek op te bouwen en daar later een marketingstrategie op uit te voeren. Je bereikt de juiste mensen, gaat hiermee live het gesprek aan en kunt hier later je product of dienst aan verkopen.

TIPS
Zorg voor een sterke bio. Dit is namelijk dé kans om meer volgers te genereren. De gespreksleider bepaalt namelijk op basis van je foto en de eerste drie regels van je bio of je wel of niet op het podium wordt toegelaten om deel te nemen aan het gesprek. En als je dan op het podium bent, leren mensen je kennen en bouw je aan je netwerk.
Zorg dat in één oogopslag duidelijk is wie je bent, wat je doet en voor wie je dat doet. Het liefst ook met welk resultaat. Wanneer je gebruik maakt van emoji maakt dat je bio makkelijk scanbaar is. Via een gratis weggever in je bio kun je leads verzamelen. Bijvoorbeeld doordat mensen op jouw website hun e-mailadres achterlaten om een gratis weggever te downloaden. Zorg er dus voor dat je je volgers verleidt om die gratis weggever op je website te downloaden.

 

Door: Judith van der Pol

Zij gingen jou al voor