"Netwerken doen we eigenlijk al van nature"

Door Erik Stuurwold

Voor zowel startende als gevestigde ondernemers is naamsbekendheid erg belangrijk. Je bedrijf op de kaart zetten: essentieel! Klanten moeten je weten te vinden. Er zijn meerdere manieren om dit te bereiken. Eentje daarvan is netwerken.

Voor sommigen brengt het begrip netwerken misschien negatieve gevoelens met zich mee en zij hebben wellicht eens een negatieve ervaring hiermee gehad of vinden het lastig. Om je een voorstelling te geven: een volle zaal binnenlopen, waar je niemand kent en groepjes mensen al pratend bij elkaar staan, je het lastig vindt om aan te sluiten bij een bestaand groepje en niemand naar jou toe stapt……. Je kunt je dan erg eenzaam voelen. Zo’n avond blijft wel even in je systeem zitten en zorgt er misschien voor dat je dit niet snel weer gaat ondernemen. Er zijn echter ook mensen die het geweldig vinden om netwerkbijeenkomsten af te lopen, een vluchtig gesprek aangaan en minimaal een pakje visitekaartjes per avond uitdelen.

Je kunt jezelf de vraag stellen wat nu werkelijk netwerken is. Het woord kun je splitsen in NET en WERKEN. Het is alsof je werkt. Netwerken doen we vaak onbewust al in de privésfeer. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagfeest bij tante Marit. De woonkamer vol met bekenden en onbekenden en je zoekt een plekje tussen de visite. Je begint een gesprek met een vriendin van tante Marit die je nog niet kent. Je voert een leuk gesprek, hebt interesse in elkaar en leert elkaar kennen. In het gesprek komt naar voren dat zij behoefte heeft aan een schoonmaakster die voor een paar uur per week haar woning opfrist omdat ze meer gaat werken. Toevallig hoorde jij vorige week van je beste vriendin dat haar moeder wel voor een paar uur huishoudelijk werk wil verrichten. Je noemt dit en brengt ze met elkaar in contact. Dit is netwerken en doen we doorgaans al van nature.

Zakelijk netwerken werkt eigenlijk net zo. We halen het moment van eerder genoemde netwerkbijeenkomst en de volle zaal even terug. Probeer bij binnenkomst van die volle zaal de verjaardag van tante Marit maar weer voor de geest te halen. Je stapt naar een van de groepen en vraagt of je erbij kan staan. Het eerste contactmoment is er en je gaat het gesprek aan. Ondernemers vinden het fijn om over hun eigen bedrijf te vertellen, dus zal dit vanzelf gaan. Toon oprechte interesse en ga al gaande het gesprek vragen of inschatten of je die ander ergens mee kunt helpen vanuit jouw netwerk. Als jij geeft, ontvang je van die ander vaak ook terug. Probeer met regelmaat bijeenkomsten te bezoeken, zodat je elkaar vaker tegenkomt en een band kan opbouwen.

Een aantal tips voor netwerken:

  1. Maak een overzicht van de aankomende netwerkbijeenkomsten en maak een selectie waarbij jij aanwezig wilt zijn.
  2. Je kunt kort voor aanvang bij de organisatie vragen of je de aanmeldingslijst mag ontvangen. Op deze wijze kun je mogelijk een voorselectie maken van de personen die je graag wilt spreken.
  3. Stel een doel voor jezelf voor elke netwerkbijeenkomst.
  4. Wees eerlijk in het contact met de ander en toon oprechte interesse.
  5. Mocht een netwerkgesprek niet prettig verlopen, geef dan vriendelijk aan dat je verder gaat. Je hoeft niet de hele avond bij dezelfde gesprekspartner blijven staan.
  6. Je kunt voor jezelf (bijvoorbeeld in een Excelsheet) bijhouden wie en wat je hebt besproken. Dit kan handige informatie zijn en je kunt in een volgend gesprek hierop inhaken. Dit toont aan dat je het gesprek niet bent vergeten en oprechte interesse hebt getoond.
  7. Nodig je relatie, van wie jij denkt dat die persoon of zijn/haar netwerk van betekenis kan zijn, uit via bijvoorbeeld LinkedIn om een connectie te maken. Doe dit vlak na het gesprek. Je kunt ook een persoonlijke uitnodiging maken binnen LinkedIn, afgestemd op jullie gesprek of de relatie.
  8. Toon je dankbaarheid als iemand je een advies of tip geeft.
  9. Vind je het toch nog lastig om alleen naar een netwerkbijeenkomst te gaan, neem dan iemand mee.

    Heb jij de tiende tip? Laat het ons weten.