“Mag ik nu ook eens geld gaan verdienen!!”

Door Marieke Bouma

"Ik heb een website gemaakt en hij ziet er goed uit. Mijn familie en vrienden zijn allemaal enthousiast, maar ik verkoop niks!"

"Het hobbyen heb ik nu wel gehad. Mijn product is al voldoende uitgetest en ik wil nu wel eens geld gaan verdienen!"

"Ik ben het zat om elke keer voor niks met mijn hoofd op de tv te komen en in tijdschriften te staan. Help, ik wil geld verdienen!"

Deze quotes staan niet op zichzelf. Ze geven aan dat je mag of moet kiezen om je doelen te behalen én voor of met wie je graag zou willen werken.

Ik heb het geluk dat ik dagelijks met gemotiveerde ondernemers mag sparren over hun onderneming. De vragen die we bij Vuurkracht aan onze klanten stellen, prikkelen en maken hen bewust van hun eigen invloed op het succes van hun onderneming. Veel van onze vragen gaan over doelgroepen:

  • Wie is nou precies je doelgroep? Wat vinden ze belangrijk? Willen ze graag verrast worden door een onverwachte service? Of vraagt je doelgroep om duidelijkheid en is vooraf inzicht geven in de kosten erg belangrijk?
  • Ben je echt wel duidelijk genoeg in je communicatie of ben je even vergeten dat de klant helemaal niks af weet van je product of dienst?
  • Op welk moment van de dag is je doelgroep aanspreekbaar? En via welk mediaplatform?
  • Is je doelgroep gevoelig voor korte acties? Hoe ziet het leven van de mensen uit je doelgroep eruit? Wat maakt ze enthousiast?

"Je laat me wel zweten, Marieke. Waarom is het zo belangrijk te weten wie precies mijn doelgroep is? Iedereen mag mijn producten kopen!"

We leven in een communicatiemaatschappij en er komt veel informatie op ons af. Ons brein heeft snel leren scannen. In een paar seconden maken we een keuze uit het grote aanbod van diensten en producten. Je hebt als klant een keus: blijf ik hangen of zap ik verder naar de volgende aanbieder. Waar adverteer jij? En op welke manier?

Voor veel bedrijven speelt bijvoorbeeld het geslacht van de doelgroep een rol. Zo richt een bedrijf dat zich richt op de verkoop van boxershorts zich eerder op mannen en een bedrijf dat cupcakeworkshops aanbiedt eerder op vrouwen. Het is dan ook van belang om te bekijken op welke sociale media je doelgroep actief is.

Precies weten wie je doelgroep is en je daarop durven te richten, is erg belangrijk. Dus: kiezen om gekozen te worden!

  • Vrouwen: Facebook (53%).
  • Mannen: Twitter en LinkedIn (59%);

Facebook

 

LinkedIn

Twitter

social media gebruik nederland mannen vrouwen Twitter

Bron: iDees online