Een bedrijfsnaam kiezen!

Door Leonie van Dijk

Eén van de leuke dingen bij de start van je eigen bedrijf is het kiezen van een bedrijfsnaam. Na een periode van onderzoek en voorbereiding is de keuze voor een bedrijfsnaam vaak een leuke en praktische zaak die de start van je bedrijf nog ‘echter’ maakt.

Maar hoe kies je nu een bedrijfsnaam?  En waar houd je rekening mee bij het kiezen van de naam?

1. Brainstorm   

Organiseer een brainstormsessie met jezelf en/of andere creatieve geesten. Het is handig om daarbij een groot vel papier te nemen en daarop alles te schrijven wat voorbij komt. Laat je in eerste instantie niet beperken, op een later moment kun je hier een schifting in maken.

2. Kies één keer goed  

Hoewel je een bedrijfsnaam op een later moment altijd aan kunt passen of extra handelsnamen toe kunt voegen aan je inschrijving bij de Kamer van Koophandel, is het niet wenselijk om je bedrijfsnaam na enige tijd te veranderen. Je werkt vanaf de start van je bedrijf immers hard aan het opbouwen van een naam en je zult er tamelijk veel moeite voor moeten doen om een eventuele verandering aan je (potentiële) klanten duidelijk te maken.

Denk daarom voordat je je bedrijf in gaat schrijven goed na over de bedrijfsnaam. Check ook of de naam niet door een ander bedrijf wordt gebruikt of (te) veel lijkt op die van je concurrent. Daarnaast mag de bedrijfsnaam niet in strijd zijn met andere regels, waarover meer bij punt 4.

Misschien handig om in je achterhoofd te houden dat veel bedrijfsnamen staan geregistreerd op alfabetische volgorde. Een bedrijfsnaam beginnend met één van de eerste letters uit het alfabet zal daarom sneller naar voren komen dan een bedrijfsnaam die begint met één van de laatste letters uit het alfabet.

Ben je er zeker van of je bedrijfsnaam goed gespeld is of is het handig om het nog even te laten checken? We kennen allemaal wel voorbeelden van “de Chinese Indische Restaurant” of “Ons Advocaten”. Hoewel het laatste een bewuste keus kan zijn geweest, vraag je je misschien af wat 100 gram advocaten kost. :)

Daarnaast is het handig om te checken of de domeinnaam van je bedrijfsnaam beschikbaar is. Dit kun je bijvoorbeeld checken via www.sidn.nl. Heb je een bedrijfsnaam gekozen? Leg de domeinnaam dan ook direct vast. Heb je nu nog geen internationale ambitie, maar mogelijk in de toekomst wel, dan kun je er ook voor kiezen om de .com versie ook alvast vast te laten leggen.

Check ook of de naam online nog niet wordt gebruikt via social media. Het zou jammer zijn als iemand je hierin al voor geweest is.

3. Duidelijkheid

Het is handig om te kiezen voor een bedrijfsnaam die duidelijkheid verschaft over de diensten en/of producten die je aanbiedt. Als een potentiële klant niet direct voor ogen heeft waarvoor hij of zij bij jou terecht kan, zullen ze eerder geneigd zijn om naar de concurrent te gaan.

Een bedrijfsnaam als Henk’s fietsenwinkel klinkt misschien niet zo spannend, maar er is geen twijfel over mogelijk dat je bij Henk een fiets kunt kopen. Dit is overigens wel per bedrijfstak verschillend. Van een jong en fris marketingbureau verwacht je eerder een creatieve naam dan van bijvoorbeeld een begrafenisondernemer.

Houd ook rekening met de spelling van de bedrijfsnaam. Een creatieve wending is leuk, maar als de klanten je daardoor niet kunnen vinden sla je de plank mis.

4. Voorkom verwarring of misleiding

De bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om de letters ‘bv’ te gebruiken als je bijvoorbeeld voor de rechtsvorm van een eenmanszaak gekozen hebt. Ook is het niet toegestaan om te insinueren dat er meerdere vennoten zijn door bijvoorbeeld te kiezen voor de bedrijfsnaam De Boer & Van Wageningen als je een eenmanszaak start. Ook een handelsnaam waarbij je gebruik maakt van/of refereert naar een bestaande handelsnaam, zoals ‘Hemasale’, of een plaatselijke supermarkt Albert Hein noemen zal je geheid problemen opleveren. Ook als je zelf toevallig Albert Hein heet zal dit problemen geven, zelfs al is de spelling iets afwijkend.

5. Controleer de bedrijfsnaam

Om te controleren of jouw bedrijfsnaam niet in strijd is met bestaande namen en merken, kun je de hulp inschakelen van de Kamer van Koophandel en het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) in Den Haag.

Heb je uiteindelijk dé bedrijfsnaam gevonden en wil je die als merk laten registreren dan kan dat ook bij het BBIE. Dit is overigens niet kosteloos. Op deze manier ben je er wel van verzekerd dat niet iemand anders met jouw merknaam aan de haal kan gaan.

Ga je internationaal ondernemen, check dan ook even voor de zekerheid of jouw bedrijfsnaam in het buitenland geen andere betekenis heeft.

6. Schakel familie, vrienden en kennissen in

Zoveel mensen, zoveel meningen. Toch is het aardig om de opties voor jouw bedrijfsnaam te checken in je netwerk. Waar gaat de voorkeur naar uit en komt dit overeen met je eigen ideeën? Vraag het ook aan mensen die iets verder van je afstaan, die durven vaak iets objectiever te oordelen dan je naasten. Houd in je achterhoofd dat je zelf een beslissing kan nemen, dat is nou het voordeel van het ondernemerschap. :)

En om 2016 dan af te sluiten met een lijstje en een lach: http://www.lindanieuws.nl/nieuws/lijstjevandedag/12x-ongelukkig-gekozen-bedrijfsnamen/

Namens het hele team van VuurKracht:

Fijne feestdagen en een inspirerend en succesvol 2017!