Nadia Stefanova, importeur Bulgaarse wijnen

“Door netwerken zet ik Bulgaarse kwaliteitswijnen op de kaart”

Elke zomer bezoekt Nadia Stefanova haar wijnproducenten in Bulgarije. Ze kent iedereen persoonlijk, weet precies hoe ze hun wijn produceren, proeft hun wijnen en kiest vervolgens voor haar klanten de meest heerlijke kwaliteitswijnen uit.

Dat Bulgarije topwijnen produceert, is nog weinig bekend in Nederland. Veel mensen drinken vooral wijn uit Frankrijk of uit opkomende wijnlanden als Chili, Australië en Nieuw-Zeeland. Tijd om daar verandering in te brengen, vond Nadia: “Het zijn ongekend lekkere wijnen die nog nauwelijks te verkrijgen zijn in Nederland.” Daarom besloot de van oorsprong bedrijfseconome zelf wijn te gaan importeren uit Bulgarije.

Feestelijke proeverijen

Omdat het proeven van de wijnen, mensen pas echt overtuigt, organiseert Nadia regelmatig proeverijen voor haar zakelijke klanten. Voor particulieren doet zij dit in de Wijnkelder van ’t Huys in Groningen. “Elke keer is het weer een feestje, want mensen zijn blij verrast zijn door de kwaliteit en de smaak van de wijnen. Ook merk ik dat mensen het waarderen dat ik de wijnboeren zelf ken, precies weet hoe de wijn gemaakt word en er veel over weet.”

Netwerken

Toen Nadia startte met haar bedrijf Wijndromen, besloot ze zich te gaan focussen op het leggen van nieuwe contacten, want klanten komen niet zo maar aanwaaien. Omdat ze tijdens een training bij VuurKracht had ontdekt hoe belangrijk netwerken is, werd ze lid van een ondernemersnetwerk in Groningen. Nadia: “We ontbijten elke donderdagochtend in de Euroborg. Iedereen krijgt een minuut om zijn bedrijf te pitchen, zodat iedereen weet wat je doet, wil en zoekt.  Mede door deze bijeenkomsten ben ik  een goed netwerk aan het opbouwen binnen restaurants, cafés, wijnwinkels en groothandels.

Groeien

Nadia: “Ik groei als ondernemer: ik weet nu wat ik wil en welke stappen ik moet maken. In het begin was dit nog vaag. Bovendien had ik enorm veel ideeën, maar de structuur ontbrak. Daarom heb ik VuurKracht gevraagd met mij mee te denken. Daardoor kreeg ik steeds meer helder op welke doelgroepen ik me wilde richten en hoe ik het financieel moest aanpakken. Bovendien hielp mijn coach me bij het ontwikkelen van mijn verkoopideeën en deze uitvoerbaar te maken. En ze  stelde me kritische vragen, waardoor zij mij steeds opnieuw op scherpt zette.

Wilt u meer informatie over de Bulgaarse kwaliteitswijnen van Nadia of een proeverij boeken, kijk dan op Wijndromen.nl