Marco Haitsma, Wellness & Outdoorliving

“Echt geïnteresseerd zijn in de klant is van het allergrootste belang.”

Super trots is Marco Haitsma op zijn bedrijf dat dit jaar 5 jaar bestaat. En terecht! Want Wellness & Outdoorliving floreert meer dan ooit. Bevlogen vertelt Marco over zijn bedrijf, zijn producten en hoe hij het tot een succes heeft weten te maken.

Een aantal jaren geleden stond Marco ook al in deze rubriek. VuurKracht had hem namelijk bijgestaan bij de start van zijn bedrijf. Zijn jubileum en zijn succes vormen de aanleiding om hem nogmaals te vragen.

Omstandigheden dwongen Marco destijds zijn toevlucht te zoeken tot het ondernemerschap. Na 22 jaar te hebben gewerkt als bedrijfswerktuigkundige stond hij door sanering op straat. Mijmerend bracht Haitsma vervolgens een half jaar door in zijn jacuzzi: wat nu? Een eigen bedrijf, maar waarin? Hij besloot jacuzzi’s te gaan verkopen. Een product waar hij voor 100% achter kon staan en dat volgens hem paste bij de tijdsgeest. Door al zijn overpeinzingen was Marco tot de conclusie gekomen dat mensen vooral willen genieten in deze tijd.

 

Advies

Toen het bedrijfsidee van Haitsma nog in de kinderschoenen stond, zocht hij contact met VuurKracht. “Achteraf ben ik nog steeds ontzettend blij dat ik mij door VuurKracht heb laten bijstaan. Ik wilde mijn bedrijf op de rails zetten, maar je moet aan zo ontzettend veel dingen denken en van heel veel dingen weet je nog helemaal niets op dat moment. Daarom was ik ongelofelijk blij dat zij mij ondersteunden. Ze adviseerden mij waar dat nodig was op dat moment: of het nou ging over de huurprijs, de inrichting, of de investeringen die ik moest doen. Ik heb trouwens nog steeds contact met mijn adviseur van toen.”

Mogelijkheden blijven zoeken

Door een gelukkig toeval en vasthoudendheid wist Marco de domeinnaam www.outdoorliving.nl  te bemachtigen. Haitsma: “Toen dat gelukt was, had ik de rotsvaste overtuiging dat alles goed zo komen. Maar het kwam niet goed, nog niet.” Ondanks dat hij een bedrijfspand had en een aantal jacuzzi’s uit het duurdere segment had aangeschaft, verkocht hij nauwelijks wat. Een periode van veel zoek- en denkwerk volgde. Een proces waarin VuurKracht hem intensief ondersteunde. Uiteindelijk besloot Marco een samenwerkingsverband aan te gaan met het franchisebedrijf Sunspa Benelux. Dit bedrijf verkoopt jacuzzi’s die qua prijs een middenklasser zijn, maar wel een hoogwaardige kwaliteit bieden. Het bleek een goede zet te zijn geweest. Binnen twee dagen verkocht hij meer baden dan het hele jaar daarvoor. En het succes blijft. Klanten komen nu uit heel Nederland, maar ook uit Frankrijk, Zwitserland en Curaçao.

Handen uit de mouwen

Marco: “Succes komt niet zomaar aanwaaien. Ik was en ben nog steeds op welslagen gefocust. Ik heb keihard gewerkt de laatste vijf jaar: ik deed al het werk van inkoop en verkoop en het monteren van de jacuzzi’s tot het schoonmaken van de showroom. Alles moet op orde zijn, dus ook je administratie. Een grote portie doorzettingsvermogen moet je absoluut hebben. Verder moet je nuchter blijven en alles doen om je bedrijf gezond te houden. De afgelopen 5 jaar heb ik nauwelijks geld aan mezelf uitgegeven: alles stak ik weer in het bedrijf.”

Klantenbinding

“Daarnaast is klantvriendelijkheid en binding van het allergrootste belang. Bij mij is het geen trucje. Ik ben echt geïnteresseerd in mijn klanten en ik onthoud iedereen. En ik doe zaken op mijn gevoel. Op een gegeven moment kwam er een klant die vertelde dat de pomp onder zijn ‘gewone’ ligbad kapot was en of ik die wilde repareren.  Mijn gevoel zei dat ik het moest doen. Twee jaar later stond deze man weer in mijn zaak. Ik wist onmiddellijk wie hij was.  Nu kwam hij een bestelling plaatsen en een grote ook! Hij wist dat hij op mij kon rekenen, omdat ik toen onmiddellijk bereid was zijn pomp te maken.”

 

Op www.outdoorliving.nl kunt u meer informatie vinden over het bedrijf Wellness & Outdoorliving van Marco Haitsma.