Lucy Ramos, Ramos Spaans:

“Ik bied mijn studenten veel meer dan alleen Spaanse lessen”

Al bijna twintig jaar geeft Lucy Ramos met veel enthousiasme Spaanse les. “Natuurlijk leer ik mijn studenten in de eerste plaats goed de Spaanse taal te beheersen in woord en geschrift. Maar wat ik minstens zo belangrijk vind, is dat zij iets leren over interculturele communicatie, geschiedenis en literatuur van zowel Spanje als Latijns-Amerika. Ik ben uiteraard trots op mijn ‘roots’ en vertel mijn studenten er graag over, maar het is ook verschrikkelijk belangrijk om hier iets over te weten, vooral als je door Zuid-Amerika gaat reizen of er gaat werken of stagelopen. Ik maak het vaak mee dat bijvoorbeeld ondernemers de Spaanse taal goed genoeg kunnen spreken, maar dat een deal dan toch niet doorgaat, terwijl de zakenpartner aangaf dat alles in kannen en kruiken was. Tenminste, dat dachten ze. Hoe kan dat nou, vragen ze dan aan mij. Bij navraag kom ik er dan achter dat de Spaanse zakenpartner door intonatie en lichaamshouding al aangaf dat het contract geen doorgang zou vinden. Dus ik bied mijn studenten veel meer dan alleen Spaanse les.”

Mevrouw Ramos is geboren en getogen in Peru. Doordat zij met haar ouders van jongs af aan reisde door Latijns-Amerika, deed zij spelenderwijs een enorme hoeveelheid kennis over deze landen op. Eind 1986 verhuisde Lucy naar Nederland. Omdat ze hier als gecertificeerd taaldocent aan de slag wilde, startte ze met studeren en behaalde alle benodigde diploma’s en ging werken voor de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast verzorgde ze Spaanse lessen voor bedrijven als de NAM, Akzo Nobel, Avebe en Philips. Tevens werd ze als gasdocente uitgenodigd in Duitsland.

Eigen bedrijf

In 2010 besloot Lucy Ramos dat het tijd was om haar eigen bedrijf op te richten: Ramos Spaans. Naast Spaanse les voor bedrijven, verzorgt ze lessen voor diverse soorten groepen. Zo geeft ze Spaanse les op maat aan bijvoorbeeld studenten Bedrijfskunde, International Business, Geneeskunde, Internationale Rechten, Internationale Betrekkingen, Natuurkunde en Scheikunde. Een andere belangrijke doelgroep zijn mensen boven de 50. Deze groep wil graag goed voorbereid op reis of bijvoorbeeld een tweede huis in een Spaanstalige land kopen en zijn daardoor zeer leergierig. Daarnaast richt mevrouw Ramos zich op mensen die naar Spanje of Latijns-Amerika willen emigreren.

Concurrentie

Als ondernemer heeft ze natuurlijk voortdurend te maken met concurrentie. “Je moet als ondernemer steeds creatief zijn en bereid zijn risico’s te nemen. Ik heb me geleerd te onderscheiden van mijn concurrenten. Zo bied ik Spaanse lessen aan op maat en leid mijn studenten zo op dat ze het DELE diploma kunnen halen. Dit is het enige officiële diploma met een internationaal karakter dat de kennis en beheersing van de Spaanse taal bewijst. Dit diploma wordt namens het Spaanse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Sport door het Instituto Cervantes toegekend. Verder richt ik mijn lessen zo in dat studenten weten wat ze kunnen verwachten als ze op reis gaan in Latijns-Amerika of als ze daar gaan studeren, stagelopen of werken. Als ze willen, kan ik ze daar helpen aan contacten, want ik beschik in Spaanstalige landen over een enorm netwerk. Ook kan ik met mijn achtergrond als reisleidster ze ter plekke begeleiden via de mail en Facebook. Dat geeft ze een prettig en veilig gevoel.”

Iets extra’s bieden

“Naast het geven van Spaanse lessen, ben ik als ondernemer steeds bezig om iets extra’s te bieden. Zo organiseer ik vier keer per jaar een fantastisch feest voor al mijn studenten. Daarnaast ben ik bezig een meeting-point op te zetten voor 50+ers. Op deze avonden zijn we op een ongedwongen manier bezig met de Spaanse taal en cultuur en natuurlijk met heerlijk Spaans eten en drinken. Mijn meest recente plannen zijn een speciale cursus Nederlands voor Spaanstaligen te gaan geven, vertaalwerk aan te bieden en een workshop  Peruaans koken. De Peruaanse keuken is overigens een fantastische keuken met veel verse producten en heerlijke spannende smaken.“

Professionaliseren bedrijf

“Je moet aan veel zaken denken als je je eigen bedrijf hebt. Zeker als je alleen werkt en alle beslissingen zelf maakt, is het goed om regelmatig mensen van buiten je bedrijf erbij te betrekken. Zij hebben immers een frisse blik op de zaak en kunnen dan met goede nieuwe ideeën komen. Daarom onderzoek ik nu samen met Nanja Boersma (VuurKracht) hoe ik mijn bedrijf verder kan professionaliseren. Tot nu toe deed ik veel met boerenverstand en op gevoel. En hoewel dat goed uitgepakt heeft, betekent dat nog niet dat het altijd beter kan. Daarom vind ik het fijn dat ik samen met Nanja een businessplan opstel om het geheel meer richting te geven. Omdat zij dat vaker doet, kan ze me alles erg duidelijk uitleggen en dat werkt zeer prettig.” 

 

Meer informatie? Bezoek dan de website van Ramos Spaans.