Jennifer Göhre, OmaLie

“Ik denk dat ik succesvol ben, omdat klanten precies weten wat ik ze te bieden heb.”

Je moet er maar op komen om een onderneming te beginnen die retro-stoffen en zelfgemaakte kinderkleding verkoopt. Jennifer Göhre bedacht het, begon gewoon en haar bedrijf OmaLie maakt nu een vliegende start.

Dat Jennifer ging ondernemen in deze branche was verre van vanzelfsprekend. Jarenlang werkte ze bij de Duitse televisie en leidde een hectisch leven. Het drukke bestaan zette zich voort toen ze evenementen ging organiseren voor een bekende Nederlander. Echter, opeens moest ze dealen met enkele onverwachte wendingen in haar leven en om tot rust te komen, begon ze kleding te maken voor haar pasgeboren zoontje.

Omdat Jennifer graag ervaringen wilde uitwisselen met andere hobbyisten, werd ze lid van één van de vele naaihobbygroepen op Facebook. Zeker in Duitsland bestaan heel veel van dit soort groepen, vertelt de van oorspong Duitse. Ze plaatste foto’s van haar zelfgemaakte kinderkleding op haar Facebookpagina en ze kreeg al gauw steeds meer enthousiaste reacties. Ook begonnen leden van de Facebookgroep haar naaiadvies te vragen of ze kreeg de vraag waar ze haar stoffen had gekocht. Zo ontstond het idee om een eigen bedrijf hierin te beginnen.

Jennifer had als kind al veel kleding genaaid. Haar oma Liesbeth was professioneel naaister en zij bracht haar met liefde de kneepjes van het vak bij. Als eerbetoon aan haar oma, vernoemde Jennifer haar bedrijf naar haar: OmaLie.

Jennifer: “Ik verkoop nu alleen stoffen waar ik dol op ben en dat zijn voornamelijk retro-stoffen. Ik denk dat ik daarom ook succesvol ben. Klanten weten precies wat ik ze te bieden heb en waarvoor ze bij mij terecht kunnen. Vaak koop ik maar een bepaald aantal meters van een stof in. En klanten weten dat. Dus vaak slaan ze meteen toe, omdat ze anders achter het net vissen.”

“De verkoop via Facebook gaat heel goed. Het voordeel is dat de klant makkelijk vragen kan stellen over bepaalde stoffen of naaiadvies kan vragen. Toch ben ik nu ook bezig met  het opzetten van een webshop, want niet iedereen vindt het prettig om op Facebook te zitten. Ik merk dat Nederlanders daarin wat meer terughoudend zijn dan Duitsers.”

“Toen ik van start ging met mijn bedrijf, wilde ik toch een ondernemingsplan schrijven. Omdat ik hier erg tegenop zag, vroeg ik VuurKracht mij hierbij te ondersteunen. De adviseurs  hebben me fantastisch geholpen. Tijdens het maken van het plan kreeg ik goede uitleg en advies. Ook de diverse trainingen die VuurKracht biedt, zijn een goede aanvulling. Daardoor wist ik bijvoorbeeld mijn marketing te optimaliseren.”

“Het schrijven van het plan heeft me meer duidelijkheid gegeven dan ik gedacht had. Ik begon steeds beter te snappen hoe mijn bedrijf in elkaar zit en waar ik ermee naar toe wilde. Zo wilde ik met mijn bedrijf me vooral gaan toeleggen op de verkoop van kinderkleding en de stoffen erbij doen, maar nu is het net andersom. Ik kreeg echt beter inzicht in mijn bedrijf. Daarnaast vind ik het hartstikke fijn om met professionals te sparren, omdat ik de zaak in mijn eentje run.”

Wilt u meer weten over het bedrijf van Jennifer? Kijk dan op haar Facebookpagina of haar website (under construction).