Mayke van Klaveren, Gastouderland Noord-Friesland:

Mijn bureau groeit, ondanks de concurrentie

“Als gastouderbureau moet je opvallen, omdat het aanbod in deze sector enorm is. Ik onderscheid me door mijn persoonlijke benadering en door vraagouders en gastouders kwaliteit te bieden. Al mijn vraagouders en gastouders ken ik persoonlijk. Ik kom bij beide partijen thuis, zodat ik precies weet wat hun wensen zijn. Dat vraagt heel veel tijd, maar ik vind dat absoluut een voorwaarde om een goede match te kunnen maken, waar iedereen gelukkig mee is. En dat geeft mij veel voldoening.”

Mayke van Klaveren merkt dat ouders hun kind steeds meer naar een gastouder brengen in plaats van naar een crèche. Dat is heel begrijpelijk volgens Mayke: “Deze vorm van opvang is goedkoper en het is persoonlijker en flexibeler.” Toch is het niet vanzelfsprekend dat de klanten zich aandienen, vanwege de hevige concurrentie. Mayke: “Ik steek heel veel energie in mijn vraagouders en gastouders. Doordat beide groepen zo tevreden zijn, is de mond-tot-mondreclame goed gaan werken. Verder beschik ik over een omvangrijk netwerk dat ik voortdurend onderhoud en uitbreid. Dat is heel belangrijk. Laat me een voorbeeld geven: ik heb goed contact met een dame die in Leeuwarden het zwangerschapszwemmen en babyzwemmen organiseert. Zij heeft heel veel groepen en maakt voor mij reclame bij deze ouders voor gastouderopvang. Maar tegelijkertijd helpt zij mij ook om nieuwe gastouders te vinden in bijvoorbeeld een nieuwe wijk in Leeuwarden waar heel veel vraag is naar gastouderopvang.”

Ideale combinatie

“Eerst was ik niet van plan om zelfstandig ondernemer te worden. Ik weet wat het inhoudt, want ik heb een aantal jaren een watersportbedrijf gehad in Turkije. Maar toen ik op gesprek was geweest bij het hoofdkantoor van Gastouderland begon het toch weer te kriebelen. Bovendien heb ik veel lesgegeven in zeilen en surfen en heb ik de PABO gevolgd. Daardoor heb ik zowel kennis van ondernemen, als veel ervaring in het omgaan met kinderen en ouders. Eigenlijk een ideale combinatie.”

Strenge eisen

“Toen ik besloten had om een gastouderbureau te beginnen, wilde ik per se franchisenemer worden bij een goed bekend staand bureau. Ik had namelijk wel ervaring in het ondernemerschap en met kinderen, maar om een professioneel bureau te runnen, daar kon ik wel wat hulp bij gebruiken. Het hoofdkantoor ondersteunt mij bij alle eisen waaraan ik moet voldoen. De eisen die aan een gastouderbureau worden gesteld, zijn heel streng. Terecht natuurlijk, want ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat hun kind in goede handen is. Een keer in het jaar komt de GGD langs en controleert mijn administratie tot op de letter. Gelukkig heb ik mijn zaken goed op orde en krijg ik elk jaar weer mijn vergunningen toegekend.”

Inspringen op behoeften

“De hoofdmoot van mijn werk is het bemiddelen tussen gast- en vraagouder. Daarnaast houd ik nauwlettend in de gaten waar de gastouders behoefte aan hebben. Op een gegeven moment bemerkte ik dat gastouders elkaar wilden ontmoeten om over bepaalde thema’s te praten. Op deze behoefte spring ik in. Zo heb ik een gastoudercommissie opgericht en komen we een keer in de 3 maanden bij elkaar om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Nu zijn we zelfs bezig een gastoudercafé op te richten. Daarnaast organiseer ik twee keer per jaar een thema-avond voor gastouders en ouders.”

Onderscheiden

“Als ondernemer probeer ik me voortdurend te onderscheiden. Ik adviseer mijn gastouders dat ook te doen. Daarom vraag ik ze te werken met het voorschoolse materiaal Kiki. Dit is speciaal ontwikkeld voor kinderen. Via de beer Kiki leren ze spelenderwijs praten, lezen, bewegen en nog veel meer. Binnenkort organiseer ik 10 trainingen die gaan over hoe te werken met Kiki. Aan deze cursus doe ik zelf ook mee, zodat ik vraagouders precies kan vertellen wat het programma inhoudt en hoe het de ontwikkeling van hun kind stimuleert. Daarnaast stimuleer ik gastouders hun eigen website maken. Zo kunnen ze zichzelf beter promoten en indirect ook mijn bureau, omdat ik vaak met een link erop sta vermeld.”

Praktische hulp

“Bij mijn werk als regioconsulente komt ontzettend veel kijken. Daarom ben ik ook zo blij dat ik met al mijn vragen terecht kan bij Nanja Boersma van VuurKracht. Welke vraag ik ook heb, ze komt altijd met een antwoord dat me verder helpt. Dankzij haar hulp heb ik mijn website verbeterd. Verder hebben we gekeken hoe klanten mij beter kunnen vinden op het internet. Ook helpt ze me op een praktische manier met de financiën. We bespreken hoe ik de aangifte moet regelen en hoeveel ik voor de belasting op zij moet zetten. Bij mijn start hebben we uitgebreid gebrainstormd hoe ik mij kan onderscheiden, want veel bureaus gaan momenteel failliet. Zij zijn wel goedkoop, maar zij bieden niets extra. Samen met Nanja heb ik uitgezocht waar mijn toegevoegde waarde ligt. Mijn persoonlijke aanpak, betrokkenheid en pedagogische kennis zijn echt doorslaggevend. Daardoor groeit mijn bureau!”

Wilt u meer informatie over Gastouderland Noord-Friesland? Kijk dan op http://noordfriesland.gastouderland.nl